h1

Moskén är religionsfrihet

21 april, 2010

 I SLA 100421 skriver Rune Hjelm ett inlägg till försvar för moskébygget i ”Bra att SD håller vakt mot extremismen”.

Sverigedemokraterna i Skaraborg har inlett en kampanj för att stoppa moskébygget i Skövde. Orsaken är att en moské skulle kunna dra till sig radikala muslimer. Men vad man har för belägg för att tro det redogör man inte för, som Fredrik Hartman påpekade i fredagens SLA. Men på ett sätt är det ju bra att Josef Fransson i SD är på sin vakt mot extremistiska grupper. Och förståeligt. Inte minst genom att han själv tillhör ett politiskt parti, som befinner sig i den riskzonen. Som det parti som befinner sig längst ut på högerkanten ligger det naturligtvis nära till hands att det är dit människor med högerextrema värderingar söker sig. Bra alltså, att Josef Fransson håller vakt mot detta. Men att inskränka Sverigedemokraternas Eller andra poliska partiers demokratiska rättigheter liksom att inskränka religionsfriheten genom att förbjuda troende människor att samlas till bön och gudstjänst är ju ett väldigt dåligt sätt att bekämpa extremism.

Själv är jag troende kristen, men har många muslimska vänner. Jag har också besökt den muslimska församlingen många gånger och har haft oräkneliga samtal med mina vänner där. Och även om jag inte delar deras tro, och är medveten om många skillnader i vår tro, så känner jag samtidigt stor samhörighet med mina gudstroende vänner där. Och känner stor respekt för många vänners ödmjuka vänlighet och genomtänkta värderingar. Och om Josef Fransson håller lika stor vakt mot extremism i Sverigedemokraterna som ledningen i den muslimska gemenskapen i Skövde gör i sin gemenskap, känner jag mig trygg. Den största faran för extremism är rädslor för varandra, isolering och utanförskap. För att motverka detta har Svenska kyrkan i Ryd och muslimska kulturföreningen startat vänskapskvällar där vi möts och delar varandras tro och gemenskap. Det tror jag är ett bättre sätt att bekämpa extremism och främlingsrädslor än att sprida ogrundade rädslor för varandra. Vi kristna vill kämpa för våra kristna bröders och systrars rätt till religionsfrihet i muslimska länder. Hur ska vi kunna göra det om inte religionsfriheten respekteras i vårt eget land?

RUNE HJELM, pensionerad präst i Ryd

One comment

  1. Det spelar tydligen ingen roll längre vad folk tycker & tänker numera. Moskéer skall uppföras till varje pris! Kosta vad det kosta vill anser politikerna. Jag tycker att det är skandalöst när de cirka 5000 muslimer ur en massa på 300 000 människor får som de vill hela tiden. Vad får vi andra ut av detta EGENTLIGEN? Ett byggnadsprojekt skall väl ändå gynna ALLA i ett samhälle och inte bara några ENSTAKA?



Kommentera

